نحوه عملکرد انجین موتورسیکلت کاملاً مشابه نحوه کارکرد انجین خودروها است. این نوع انجین ها که به موتورهای احتراق داخلی نیز مشهور هستند، از پیستون، سیلندر و تعدادی سوپاپ است. پیستون در سیلندر به سمت بالا و پایین حرکت می کنند و در اثر انفجار مخلوط سوخت و هوا که توسط یک جرقه شعله ور می شود، نیروی متحرکه را ایجاد می کنند. دریچه ها باز و بسته می شوند تا مخلوط سوخت و هوا به داخل محفظه احتراق وارد شود. با پیستون ها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند ، میل لنگ را می چرخانند، که انرژی از پیستون ها را به حرکت دوار تبدیل می کند. نیروی چرخشی میل لنگ، از طریق گیرنده، به چرخ عقب موتورسیکلت منتقل می شود.
انجین موتور سیکلت ها بر اساس یکی از سه ویژگی زیر به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:
تعداد سیلندرهای یک موتورسیکلت
انجین های استاندارد در موتور سیکلت های مختلف 1 تا 6 سیلندر خواهند داشت. امروزه محبوب ترین طراحی، چهار سیلندر است که با سرعت بیشتر و با چرخش بیشتر در دقیقه (دور در دقیقه) می تواند قدرت بیشتری پیدا کند. چهار سیلندر را می توان در یک ردیف قرار داد ، یا می توان آنها را در یک شکل V تنظیم کرد که دو سیلندر در هر طرف V وجود دارد.
ظرفیت یا حجم انجین موتورسیکلت
اندازه محفظه احتراق در موتور سیکلت مستقیماً به توان مصرفی آن مربوط می شود. حداکثر حدود 1500 سانتی متر مکعب (سی سی) است ، در حالی که کمترین میزان 50 سی سی است. موتورهای ضعیف تر معمولاً در موتورسیکلت های کوچک (مینی موتور سیکلت) یافت می شوند که فقط به سرعتی حداکثر برابر با 60 تا 70 کیلومتر در ساعت می رسند. ظرفیت بالاتر به معنای مصرف سوخت بیشتر و البته قدرت و سرعت بیشتر در هر سیکل احتراق است.
درگاه خدمات الکترونیک مصادیق محتوای مجرمانه internet.ir